Sidst opdateret 4. december 2020

Vi bliver let opslugt af ærgrelse og frustration over alt det, der ikke går, som vi havde ønsket:

Fra naturens side er vores hjerner skruet sådan sammen, at problemer, modgang og fejl automatisk fylder mere for os end det, der går godt eller bare ok. Lidt groft kan man sige, at utaknemmelighed har det med at komme af sig selv, mens taknemmelighed kræver en indsats af os.

Der findes dog en god forklaring på hvorfor:

Dykker man ned i psykologiens verden, ved man nemlig, at vi fra naturens side er udstyret med en negativitetstendens, der gør, at negative oplevelser automatisk fylder mere end positive. Heldigvis er du ikke låst af dine umiddelbare tanke- og handlemønstre. Du kan lige så stille puffe til dit fokus, så du lægger mere mærke til det gode i dit liv. De goder, du får foræret af folk tæt på dig. Eller gennem de fællesskaber, du er en del af.

Idéen bag er enkel. Det, du retter din opmærksomhed imod, vokser. Og jo oftere du kommer i kontakt med bestemte følelser, desto mere fylder de. 

En god måde at øve det her på er mindfulness. Derfor har vi skræddersyet en kort øvelse til dig. Hvor fokus er på at skærpe dit blik for det gode vække følelsen af taknemmelighed i dig.

Vi har tit så travlt med at glæde os til

at vi glemmer at glæde os over

Piet Hein

Sådan gør du

’Men jeg har aldrig prøvet det der mindfulnesshalløj,’ tænker du måske med et lettere flakkende blik. 

Bare rolig. Øvelsen her er lavet, så alle kan være med, og garanteret fri for røgelse og klimtende klokker.

Øvelsen går – i al sin enkelhed – ud på, at du trin for trin gennemgår forskellige områder af dit liv, takker for gode ting og lægger mærke til de følelser og fornemmelser, det vækker i dig. Snarere end at tænke over taknemmelighed handler det i stedet for om rent faktisk at opleve den.

Alt, hvad du skal bruge, er:

Har du aldrig prøvet at meditere før, føles det måske underligt eller svært i starten. Det er helt i orden. Det er sjældent, at vi er eksperter, når vi prøver noget nyt. Så giv det et par forsøg.

Advarsel: Sidst i øvelsen bliver det måske (lidt) svært

Hvad sker der sidst i øvelsen? Jo, her opfordrer speakeren dig til at sige: ’Tak for, at jeg er det menneske, jeg er.’ Nøgternt set er de jo bare ni korte ord. Men de kan være svære at sige højt og måske endnu sværere rigtigt at mærke.

Hvis du kæmper med at få øje på dine gode sider, får du her lidt hjælp. Kloge folk har fundet ud af, at der findes 24 universelle styrker. Eksempelvis: mod, nysgerrighed, ærlighed, selvkontrol og taknemmelighed. 

På siden via linket ovenfor finder du en kort beskrivelse af hver af styrkerne. Overvej hvilke af dem, der bedst beskriver dig. Eller sæt dig sammen med en god ven eller familien og snak om, hvilke stærke sider I ser hos hinanden. Tit har vi meget lettere ved at få øje på andres styrker end vores egne.

Har du lyst til mere mindfulness?

På Mindhelper.dk har vi samlet 4 ekstra mindfulness-øvelser, du kan prøve allerede i dag. Øvelserne er udviklet i samarbejde med mindfulness-instruktøren Lone Ross. Herunder kan du se et udpluk af, hvad folk har sagt om øvelserne:

  • “De rammer totalt plet. En ny mindfulness-udøver er født!”
  • “Præcise beskrivelser uden dikkedarer 🌹”
  • “Super skønt, det vil jeg prøve igen i morgen. Tusind tak for oplevelsen”

Måske også interessant for dig